در داخل پیشرانه خودرو لیفان قطعه ای به نام شاتون وجود دارد که در حقیقت اهرمی است که در موتورهای پیستونی حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می کند.
همانطور که میدانید خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده است که با یکدیگر هماهنگ بوده و در نهایت نتیجه نهایی را برای راننده خودرو و سرنشینان آن به ارمغان میآورند. قطعاتی همانند شمع خودرو لیفان که وظیفه جرقه زنی و شروع احتراق را دارد؛ وایر شمع که وظیفه انتقال جریان برق به سر شمعها را دارد؛ باتری که وظیفه تأمین انرژی اولیه مورد نیاز برای شروع به کار خودرو به عهده آن است و قطعاتی بسیار زیاد دیگری که با انجام درست و به موقع وظایف خود به عملکرد صحیح خودرو کمک میکنند.
در این میان پیشرانه یا همان موتور خودرو یکی از پیچیدهترین واحدها است که خود آن از قطعات متعددی ساخته شده است. در داخل بلوک سیلندر موتور، سیلندرها، واشر سر سیلندر، پیستونها، سوپاپها و اجزای دیگر وجود دارند که به هم متصل هستند و نقش قلب یک خودرو را بازی میکنند.
شاتون را باید یکی از اجزای حیاتی موتور دانست که ارتباط بین میل لنگ و پیستون را برقرار میکند. سر کوچکتر شاتون به پیستون و سر بزرگتر آن به میل لنگ متصل است. از آنجا که ضربات پیستون به شاتون و سپس به میل لنگ منتقل میشود لذا شاتون باید استحکام و قدرت کافی در برابر این ضربات را داشته باشد و از همین روی، شاتونها از فولاد ساخته میشوند. در صورتی که شاتون از استحکام کافی برخوردار نباشد در اثر فشار وارده از موتور، فرسوده شده و پس از مدتی خم میشود که آسیبهای زیادی را برای موتور به همراه خواهد داشت.
در بین این قطعه و میل لنگ موتور یک یاتاقان قرار دارد که وظیفه ارتباط بین این دو قطعه مذکور را دارد.